FAQ2023-11-10T11:04:03+01:00

FAQ – pytania i odpowiedzi

Czy macie śmigło do mojego silnika?2023-11-10T11:09:56+01:00

Posiadamy szeroki wybór śmigieł dostępnych dla różnych rodzajów silników. Wszystkie śmigła fleXer będące w aktualnej ofercie firmy Aeroplan można znaleźć w naszym sklepie internetowym. Jeśli Twojego silnika nie ma na liście skontaktuj się z nami podając parametry silnika a my sprawdzimy możliwe dopasowania. Posiadamy szereg form produkcyjnych o różnych skokach co pozwala na produkowanie śmigieł na zamówienie do nietypowych silników.

Aby dobrać odpowiednie śmigło wykonaj następujące kroki:

  • Sprawdź model, wersję i przełożenie swojego silnika

  • Zapoznaj się z listą obsługiwanych silników

  • Wybierz odpowiednie śmigło i dokonaj zakupu

Czy śmigła fleXer pasują do silników elektrycznych?2023-11-09T15:09:09+01:00

Oczywiście! Posiadamy śmigła, które mogą być kompatybilne z silnikami elektrycznymi. Ze względu na różnice w specyfice silników elektrycznych i spalinowych zalecamy jednak przeprowadzenie testów, aby upewnić się, że śmigło spełnia oczekiwania wydajnościowe. Skontaktuj się z nami, a pomożemy dopasować odpowiednie rozwiązanie do Twojego silnika elektrycznego.

Czy oferujecie śmigła paralotniowe w różnych rozmiarach?2023-11-09T15:23:08+01:00

Tak, nasza oferta obejmuje śmigła paralotniowe w różnych rozmiarach, co pozwala dostosować sprzęt do różnych silników, rozmiarów ramy i preferencji pilotów. Dostępność śmigieł w mniej popularnych rozmiarach może być sezonowo ograniczona.

Obecnie produkujemy:

  1. śmigła lewe w rozmiarach 125, 130 i 132 cm
  2. śmigła prawe w rozmiarach 130, 135 i 140 cm
Jaki jest rozstaw otworów montażowych śmigieł fleXer?2023-11-12T18:28:26+01:00

Rozstaw otworów montażowych śmigieł fleXer dostosowywany jest do standardów i specyfikacji poszczególnych silników. Śmigło dedykowane do konkretnego silnika oznacza, że oprócz parametrów aerodynamicznych posiada ono przynajmniej jeden szyk otworów pozwalających na poprawny montaż. Istnieje także możliwość przygotowania śmigła z dodatkowymi otworami według preferencji klienta.
Zazwyczaj stosujemy również różne, uniwersalne zestawy otworów. Często jest to zestaw A+B, A+C, A+C+D. Jeśli np zestaw A+B powoduje, że otwory stykają się ze sobą, to nie jest to przypadek czy błąd. Wszelkie układy otworów zostały przetestowane i zapewniają potrzebną wytrzymałość zamocowania. Pamiętaj, że śmigła fleXer są wyjątkowo lekkie a główne siły destrukcyjne są pochodną masy i jej bezwładności czy siły odśrodkowej.

Dla ułatwienia komunikacji poszczególne rozstawy zostały przez nas nazwane.

Otwory A – 6xM6/D50
Otwory B – 6xM6/D60
Otwory C – 6xM8/D75
Otwory D – 4xM6/D60
Otwory E – 4xM6/D50

  • dla śmigieł lewych są to zazwyczaj zestawy- A, B, C
  • dla śmigieł prawych – A, C, D


Jak odczytać matrycę otworów?
6M6D50 lub inaczej 6xM6/D50 oznacza 6 śrub o średnicy M6 rozstawionych na średnicy 50 mm.

Momenty dokręcania śrub:
M6 – 8 Nm / M8 – 16 Nm

Pamiętaj, że zbyt mocne dokręcanie śrub może powodować niepotrzebną destrukcję piasty. Zbyt słabe może spowodować samoczynne wykręcanie się śrub. Te elementy powinny podlegać każdorazowej kontroli przed lotem.

Uwaga! Nowe śmigło fleXer może mieć przy pierwszym użyciu otwory dość ciasne, wymagające nawet wkręcania śrub, które nie będą chciały luźno przechodzić przez otwory w piaście. Może to wymagać więcej czasu przy pierwszym montażu, jednak efekt ten jest zamierzony, ponieważ uznaliśmy, że ten drobny dyskomfort pozytywnie wpływa na precyzyjny, centryczny montaż i procentuje w przyszłości. Z czasem otwory się „ułożą” i montaż będzie zupełnie bezproblemowy.

Czy śmigło fleXer będzie lepsze od tego, którego używam obecnie?2023-11-13T12:06:19+01:00

Jest wysokie prawdopodobieństwo, że tak.

Nasze śmigła są starannie projektowane biorąc pod uwagę szereg kluczowych parametrów takich jak ciąg, obroty, szybkość reakcji, wytrzymałość, hałas, wibracje, wygląd, obsługa i waga.

W naszej firmie priorytetem jest osiągnięcie najwyższych parametrów w każdej z tych kategorii. Zrozumienie specyfiki danego silnika i indywidualnego stylu latania pilota jest kluczowe przy doborze odpowiedniego śmigła.

Projektujemy śmigła przede wszystkim do osiągania możliwie najlepszych parametrów w locie, co nie zawsze przekłada się na parametry mierzone na ziemi. Pomiary statyczne zazwyczaj nie odzwierciedlają prawdziwych różnic pomiędzy śmigłami, więc rekomendujemy testy w locie aby opinia była miarodajna

Nasza oferta obejmuje różnorodne modele, aby sprostać różnym wymaganiom i preferencjom. Opierając się na wewnętrznych testach oraz testach naszych klientów, widzimy, że śmigła fleXer wykazują wyższą sprawność aerodynamiczną oraz lepszą kulturę pracy i wysoką jakość wykonania.

Określenie czy coś jest lepsze zależy w dużej mierze od punktu odniesienia (do czego się porównujemy) i preferencji pilota (czego się oczekuje). Staramy się w każdym obszarze osiągnąć jak najlepsze efekty ale niektóre rzeczy wykluczają się wzajemnie. Skupiamy się głównie na wydajności aerodynamicznej i możliwie małej masie śmigła. Jednocześnie stosowana technologia i jakość materiałów zapewnia wyjątkowo wysoką odporność śmigieł fleXer na uszkodzenia mechaniczne (wzmocniona rowingiem i bezszwowa krawędź natarcia, gradacja grubości powłoki i dźwigary), co w stosunku do tak niewielkiej masy łopat pozwala na stwierdzenie, że śmigła fleXer są stosunkowo wytrzymałe ale jednocześnie bezpieczne, ponieważ uważamy, że śmigła o dużej masie i zbyt „pancernej” konstrukcji, są niebezpieczne w przypadku niektórych incydentów, które przydarzają się pilotom paralotniowym.

Dążymy do ciągłego doskonalenia naszych produktów, aby spełniać oczekiwania nawet najbardziej wymagających użytkowników.

Jeśli więc oczekujesz lepszych parametrów w locie w postaci lepszego wznoszenia czy mniejszych obrotów do lotu poziomego, mniejszego hałasu, mniejszych wibracji, mniejszego efektu odśmigłowego, czy choćby ciekawej, nowej estetyki, to śmigło fleXer prawdopodobnie spełni Twoje oczekiwania.
Jeśli posiadasz obecnie wysokiej klasy śmigło innej marki, możliwe, że nie wszystkie parametry będą wyraźnie lepsze ale kilka z tych wymienionych, na pewno.

Pamiętaj, że:

Mając śmigło o dobrej sprawności i lepszej wydajności:

  • szybciej się wznosisz i ominiesz zaskakujące przeszkody, typu linie elektryczne, drzewa itp.
  • możesz latać dynamiczniej i mieć więcej przyjemności z lotu
  • możesz lepiej wykorzystać pełną prędkość Twojego skrzydła, co może być kluczowe, jeśli zaskoczy Cię silny wiatr czołowy
  • zabierasz mniej paliwa na pokład. Jesteś lżejszy przy starcie i latasz dalej lub dłużej
  • jesteś mniej uciążliwy dla otoczenia, ponieważ takie śmigło jest cichsze
  • moc silnika zamienia się tylko na ciąg i opór aerodynamiczny. Większa sprawność oznacza mniejszy opór. Opór aerodynamiczny śmigła to hałas i skręcający efekt odśmigłowy. Mniejszy hałas to komfort a mniejszy moment skręcający, to bezpieczeństwo

Bardzo lekkie śmigło:

  • powoduje relatywnie niższe wibracje, co ma wydatny i pozytywny wpływ na komfort i poprawne widzenie
  • zdecydowanie szybciej zatrzyma się po odpuszczeniu gazu, jeśli np. przydarzy się wkręcenie linek w śmigło
  • zdecydowanie szybciej zatrzyma się lub ulegnie destrukcji, jeśli wystąpi niekontrolowany kontakt z ciałem pilota lub osób postronnych
  • jeśli posiadasz sprzęgło odśrodkowe, jego zużycie będzie zdecydowanie mniejsze a po wysprzęgleniu śmigło zatrzyma się szybciej i uchroni Cię przed przykrymi konsekwencjami „wywrotki” (kontakt wirującego śmigła z ziemią czy z ciałem pilota albo nawijanie linek)
  • jeśli nie posiadasz sprzęgła, efekt będzie podobny jak powyżej. Śmigło jest kołem zamachowym dla silnika i jeśli jest ciężkie, to opóźnia tempo wytracania obrotów
  • wszystkie obciążone momentem bezwładności elementy silnika zużywają się wolniej, ponieważ każde brutalne uderzenie mieszanki nad tłokiem napotyka na mniejszy opór
  • zdecydowanie szybciej osiągasz pełną moc silnika i masz ją „na żądanie”. Można to porównać do jazdy lekkim, sportowym samochodem
  • bywa, że różnice w masie pomiędzy ciężkim śmigłem a lekkim fleXerem są nawet trzykrotne. Każde 100 g mniej w dużej odległości od pleców, to mniejsze obciążenie kręgosłupa podczas startu i lądowania. To twoje zdrowie i komfort użytkowania
Jak wygląda serwis i gwarancja?2023-11-10T10:45:02+01:00

Obsługa serwisowa, gwarancyjna i pogwarancyjna jest jednym z filarów naszej strategii rynkowej. Chcemy wspierać naszych klientów nie tylko podczas zakupu śmigła, ale również podczas jego użytkowania, serwisu czy ewentualnych kwestii gwarancyjnych.

Dla poszczególnych kwesti obsługi posprzedażowej zostały stworzone dedykowane działy:

  1. Serwis – kliknij tutaj
  2. Gwarancja – kliknij tutaj
W jaki sposób mogę przeprowadzić testy mojego nowego śmigła fleXer?2023-11-12T15:24:25+01:00

Aby możliwe było porównanie ze sobą testów przeprowadzonych przez różnych pilotów i zważywszy na fakt, iż na pogodę wpływu nie mamy, staramy się zunifikować sposób ich przeprowadzania.

Kilka istotnych kwestii:

  1. Do przeprowadzenia testów wymagane jest posiadanie miernika obrotów i wariometru. W miarę możliwości wykonaj proszę testy w sposób przedstawiony w formularzu.
  2. Obroty należy mierzyć na rozgrzanym silniku.
  3. W przypadku pomiaru wznoszenia najlepszą i bezpieczną metodą jest przekazywanie parametrów pomocnikowi na ziemi przez radio.
  4. Jeśli nie ma możliwości zapisania czasu wznoszenia warto zrobić przynajmniej próbę z zapisem stabilnego odczytu z wariometru podczas długotrwałego wznoszenia w warunkach atermicznych i przy słabym wietrze. Wszelkie pomiary należy rozpoczynać na możliwie małej wysokości nad ziemią (ok. 50 m) i niskiej wysokości geograficznej
  5. Jeśli masz dostęp do hamowni warto zmierzyć ciąg statyczny.
  6. Do zapisania wyników testów dobrze jest skorzystać z odpowiedniego formularza.
  7. Pamiętaj, że porównywanie śmigieł ma sens tylko wtedy, gdy są to śmigła o takich samych średnicach i ilości łopat a pomiary odbywają się tego samego dnia. Ze względu na zmiany ciśnienia, wilgotności, temperatury, nawet pomiary z innej pory dnia mogą być zafałszowane.

Parametry do zmierzenia:
  1. Obroty max na ziemi
  2. Obroty do lotu poziomego
  3. Obroty max na wznoszeniu:
    1. Przy prędkości trymowej (Trymery zaciągnięte,  sterówki odpuszczone)
    2. Przy prędkości średniej (podaj konfigurację trymerów, speed/power attack)
    3. Dla prędkości maksymalnej, (max trymery i max speed)
  4. Wznoszenie średnie przy max obrotach dla poniższych prędkości przy przewyższeniu z 50m na 150m (pomiar czasu na start /50m/ i stop /150m/).
    1. Prędkość trymowa (Trymery zaciągnięte,  sterówki odpuszczone)
    2. Prędkość średnia (podaj konfigurację trymerów, speed/power attack)
    3. Prędkość maksymalna (max trymery i max speed)
Jak mogę zostać dystrybutorem śmigieł fleXer?2023-11-10T11:02:50+01:00

Wysoka jakość obsług klienta to dla nas priorytetowa kwestia. Staramy się docierać drogą internetową z informacją, doradztwem i ofertą do wszystkich zainteresowanych. Jednocześnie doceniamy wartość, którą niesie dla nas jako producenta oraz dla klientów sieć regionalnych dystrybutorów.

Aby zostać dystrybutorem śmigieł fleXer należy wykazać się potencjałem do prowadzenia tego typu działalności, np.:

  1. Posiadanie rozbudowanej sieci kontaktów w branży lotniczej w swoim regionie, co umożliwi efektywne wprowadzenie produktów na rynek.
  2. Posiadanie bazy klientów, których już obsługujesz, co pozwoli na skuteczną promocję i sprzedaż śmigieł fleXer.
  3. Atutem jest sytuacja, w której już zajmujesz się sprzedażą śmigieł innej marki. Doświadczenie w branży “śmigłowej” jest bardzo pożądane

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą, skontaktuj się z nami, aby omówić szczegóły i możliwości dystrybucji.

Które śmigła są lepsze, dwu czy trójłopatowe?2023-11-13T11:51:43+01:00

Głównym kryterium doboru ilości łopat jest skuteczne odebranie mocy silnika i zamiana tej mocy na ciąg śmigła. Zasadniczo, im mniej łopat tym śmigło jest aerodynamicznie skuteczniejsze ale w praktyce, ze względu na specyfikę napędów paralotniowych, które generują bardzo destrukcyjny dla poprawnej pracy śmigła cień aerodynamiczny, nie zawsze się to sprawdza.

Ponadto istnieje kilka ważnych czynników, które wpływają na sens użycia większej ilości łopat:

Ograniczenie średnicy kosza i jednocześnie śmigła:
Prawidłowo zaprojektowane śmigło 3-łopatowe o mniejszej średnicy, w pewnym sensie jest zamiennikiem śmigła 2-łopatowego o większej średnicy. W dużym przybliżeniu zamiana 2-łopatowego śmigła średnicy 140 cm na 3-łopatowe 130 cm, da te same parametry. Jest to tak, jakby powierzchnię, skok i wydłużenie śmigła 2-łopatowego, rozłożyć na 3 łopaty. W praktyce czasem można zauważyć, że śmigła 2-łopatowe mają grubszy profil, większą powierzchnię i cięciwę profilu i zazwyczaj większy skok. Analogiczne śmigło 3-łopatowe jest obrazowo mówiąc smuklejsze. Czasem jednak różnice nie są “gołym okiem” widoczne, ponieważ są to niewielkie zmiany kątów czyli skoku śmigła.

Moc silnika:
Dla silników o mocy powyżej 20 KM już zazwyczaj opłaca się zastosowanie śmigła 3-łopatowego. Szczególnie przy małych średnicach kosza (dla pilotek/pilotów o mniejszym wzroście i rozstawie rąk), kiedy to naturalne ograniczenie nie pozwala na zastosowanie dużych średnic śmigła, 3 łopaty mogą być przydatne.
Dla silników o większych mocach, typu 30 KM lub więcej, można uznać, że 3 łopaty są zdecydowanie wskazane, ponieważ śmigło 2-łopatowe musiało by mieć niekorzystnie duży skok lub średnicę.

Redukcja obrotów silnika:
Tutaj wiele zależy od profilu danego śmigła. Każdy profil ma swoje optymalne kąty natarcia, które są wynikową prędkości obrotowej śmigła i prędkości postępowej. Pomijając skomplikowane niuanse tego zagadnienia, można ogólnie przyjąć, że silniki o wyższej redukcji (mniejsze obroty śmigła w stosunku do obrotów silnika), będą zazwyczaj wymagały większej ilości łopat, czasem nawet powyżej trzech.

Ciąg statyczny i dynamiczny:
Pochodną powyższych punktów jest to, o co właściwie chodzi, czyli jaki ciąg i w jakich warunkach osiąga zespół silnik-śmigło. Śmigła fleXer są projektowane przede wszystkim do osiągania jak najlepszych parametrów w locie, więc pominiemy mniej istotny parametr ciągu statycznego, który choć jest pewna analogią, to jednak nie oddaje istoty sprawy. Wszelkie prowadzone pomiary w locie lub na hamowni dynamicznej, wykazują zazwyczaj większą efektywność, wydajność śmigieł 3-łopatowych średnio o 5% dla tych samych średnic.

Wibracje i komfort lotu:
Tutaj, zdecydowanie większa ilość łopat daje korzyści, choć jednocześnie niezwykle istotna jest sama masa śmigła, jego elastyczność oraz poprawne wyważenie i montaż.
Każde śmigło jest źródłem nieuniknionych wibracji, ponieważ pracuje ono w ogromnym cieniu aerodynamicznym, pochodzącym od samego pilota, elementów napędu (zbiornik, uprząż, zapas, rura rezonansowa itd.). Śmigła 3-łopatowe zamieniają wszystkie te wibracje na odczuwalnie mniejsze, poprzez zmianę częstotliwości, czyli wibracje są częstsze ale o mniejszej amplitudzie. Również wszelkie niedoskonałości w wyważeniu rozkładają się korzystniej (pod warunkiem, że śmigło jest stosunkowo lekkie)

Ograniczenie hałasu i charakter dźwięku, jaki wydaje napęd:
Zdecydowana większość hałasu w naszych napędach jest spowodowana pracą śmigła. Parametry z tym związane są trudno mierzalne i często postrzeganie czegoś jako komfort lub uciążliwość zależy tutaj od preferencji pilota lub postronnych odbiorców.
Czynnikiem, który może być tutaj istotny jest fakt, że śmigła 3-łopatowe, z zasady działają na mniejszych kątach natarcia, co może się przekładać, na mniejsze skoki ciśnień opływającego je powietrza i w efekcie wpływać na mierzone decybele. Reszta to już same preferencje, bo jedni wolą dźwięk głośniejszy ale o niższych częstotliwościach a inni cichszy ale jakby wyższy (czasem określany jako taki bardziej rasowy, samolotowy). Natomiast ze względu na czysto fizyczny charakter propagacji fal dźwiękowych, należy pamiętać, że niższe tony będą słyszalne z dalszych odległości, co też może mieć wpływ na ogólną uciążliwość dla otoczenia.

Estetyka. Czy to jest ważne?
Dla wielu pilotów TAK, więc jako “wisienkę na torcie” można dodać właśnie czystą estetykę i tzw. rasowy wygląd. Po prostu 3-łopatowe śmigła wyglądają lepiej!. A takie, które samym wyglądem zakrzywiają czasoprzestrzeń, to już jest kosmos  :).

W naszym podejściu preferujemy więc śmigła 3-łopatowe, uważając je za bardziej wydajne w zdecydowanej większości przypadków.

Łopaty serwisowe2024-05-27T14:03:10+02:00

Jeśli jedna z łopat Twojego śmigła fleXer uległa uszkodzeniu możesz zamówić łopatę serwisową, która zastąpi tą uszkodzoną.

Podczas zamówienia należy w uwagach wpisać nr łopaty, która uległa uszkodzeniu. Na tej podstawie dobierzemy odpowiednią łopatę, która zastąpi uszkodzoną i będzie pasowała do pozostałych łopat w śmigle (wyważenie, rozmiar, otwory).

Łopatę serwisową możesz zamówić tutaj.

  • Sprawdź numer uszkodzonej łopaty

  • Złoż zamówienie na łopatę serwisową

  • Po otrzymaniu łopaty złóż śmigło i lataj dalej :)

Wciąż brakuje odpowiedzi na Twoje pytania?

Wypełnij formularz, pomożemy!

Go to Top